21.04.2015

11. Sınıfta Üniversite Hayalleri

Merhaba, bu yazıda üniversite hedefleyen arkadaşlar için yararlı düşüncelerden bahsedeceğim

Asla ve asla daha 2 yılım var veya hallederiz bir şekilde diyenlerden olmayın. Eğer 11. sınıfın başındaysanız, çok büyük bir avantajınız var. Hemen hemen her şey olabilme potansiyeline sahipsiniz. Bunu belirsizlik ve gelecek kuşkusu olarak düşünmeyin. Sabit bir geleceğe bağlanmak pekte hoş bir şey değildir. Hele de bu gelecek planlarınızda yoksa. İşte sizin en büyük şansınız; Kaderiniz size plan yapma seçeneği sunuyor. Bugünkü durumunuz ne kadar kötü olursa olsun gelecek hala kaçıp gitmiş değil. Orada sizin kararlarınıza göre şekillenmek üzere bekliyor.

Gelecek ve geçmişi yaşayamıyoruz. Elimizde sadece şimdi var. Ancak geçmişte de şimdi vardı, gelecekte şimdi olarak var olacak. Siz her zaman şimdi yaşıyor olacaksınız. Bu yüzden geleceğiniz hakkında bir takım kararlar almalı ve buna uygun hareketleri şimdiki hayatımıza yansıtmalıyız.

Hiçbir şey için geç değildir. Hele de 11. Sınıfın başındaysanız. Zekâ sadece algılama hızıdır. Üniversiteyi zekânız ile kazanamazsınız. Kimse kazanamaz. Üniversiteyi azim ve kararlılık sonucu edineceğiniz birikim ile kazanırsınız. Bu yüzden herkes ile neredeyse eşitsiniz. Neredeyse diyorum çünkü ilk 2 yıl boş durmamış arkadaşlar olacaktır. İlk iki yıl yattığınızı düşünürsek şu anki potansiyelinizle okulunuzun geçen yılki öğrencilerinin sınav sıralamasına göre yaklaşık 15. Sıradaki öğrencisinin seviyesine kadar ulaşabilirsiniz. Dönemi 150 kişi olduğunu sayarsak ve ortalama bir zekaya sahip olduğunuzu sayarsak durum böyle. Ancak Ben çok zeki değilim ama 24 saatin 10 saati çalışırım derseniz ya da ben ortalamanın üzerinde bir zeka ve kabiliyete sahibim ve aynı çalışmayla diğerlerini geçebilirim diyorsanız kendiniz ilk 10’a bile sokabilirsiniz. Bunun yanında sınavı takmaz ve yapmanız gerekenleri ertelerseniz sıralamayı boş verin, bir yıl daha hazırlanmak zorunda kalabilirsiniz. Arkadaşlarınız üniversiteye gider ve hayallerini gerçekleştirirken oturup bir yıl daha paragraf çözersiniz. Seçim sizin.

Eğer 11. sınıf başındaysanız kendinizi iyice bir toparlayın ve uzun uzun düşünün. Düşünmek bu dönemde yapacağınız en iyi şey. İlk ygs denemesini olduktan sonra otur biraz daha düşün. Gelecek için ortaya koyabileceğin 2 yıl var. Bu 2 yıl içerisinde ne kadar gelişebileceğin tamamen sana bağlı. Benim bu dönemdeki ilk ygs netim 54 idi. Beni bir şoka uğratmıştı. 160 soru ve 160 dakika dururken ben 60’nı ancak kavrayabilmiştim. Sonra önümde iki yol belirdi. Ya sınırları zorlayıp ömür boyu benimle olacak bir meslek seçecektim. Ya da iş dilenecek bir vaziyette bir ömür harcayacaktım. 2 Yıl vermek ve karşılığında iyi bir hayat yaşamak emin olun ki çok karlı bir ticaret. Üstelik 2 yılı büyütmeye gerek yoktu. Yapmam gereken işin her gün 700 de birini tamamlamam gerekiyordu. Anahtar kelimeler ise azim ve kararlılık.

Bu gün yapmanız gereken (şimdiki durumunuz) + (2 yılda verebileceğiz emek) + (bir gıdım fazlalık) = (Ulaşabileceğiniz seviye)

Bu seviyedeki meslekleri ve üniversiteleri birkaç gün içinde tarayın. Hayalinizle bütünleşen birini seçin. Eğer seçim yapamıyorsanız şu yolu deneyin. X ve Y arasında kaldıysanız X mesleğini seçtiğinizde içinizde oluşacak Y’yi seçmeme pişmanlığı ile Y mesleğini seçtiğinizde içinizde oluşacak X’yi seçmeme pişmanlığını kontrol edin. Hangi pişmanlık az ise o mesleği seçin. Meslek hakkında 1-2 gün araştırma yapın ve sizi tatmin eden örnekleri aklınıza yazın.

Meslek seçimi yaptıktan sonra en beğendiğiniz örneği ulaşılacak hedef olarak belirleyin. Hedef imkânsız gibi gözükebilir ancak o hedef ya da kariyer üniversiteyi bitirdikten sonraki aşamayı da içermekte. Yani siz üniversiteyi kazandığınız anda amacınıza ulaşmış olacaksınız. Hedefinizin üniversiteden sonraki kısmı ile ilgilenmeyin. Sadece sınava kadar olan kısma odaklanın.
Bundan sonrası nasıl çalıştığınıza bağlı. Kendinizi sık sık kontrol edin. Hedefime göre mi çalışıyorum? Hedefime uygun hareket ediyor muyum? Mesela bir tıpçıya bakın. Sınav öncesi tıp kazanacakmış gibi çalışan ve tıp kazanacakmış gibi yaşayan bu arkadaşlar tıp kazandıktan sonra hayatlarına aynı şekilde devam ediyorlar. Sizde hedefinize uygun çalışıyorsanız gelecek hakkında kaygılanmayın ve kendinizden emin olun. Hedefinize uygun çalışırsanız elbette ki hedefinize ulaşacaksınız. Ankara gitmekte olan birinin Ankara ya ulaşması pek sürpriz olmasa gerek. Kendine fazla yüklenip Ankara’yı da geçerse oh ne ala.

Son olarak hedefinizin zorunlu olmadığının idrakına varın. Ben çimen yuttum, bundan sonra inek olarak mı yaşayacağım diye ağlayan çocuk gibi davranmayın. Hedef sizin itici gücünüzdür.


Kapanışı kendimden örneklerle yapayım. Ygs de 104 net yaparak sayısalda 47bin e girdim. Hedef olarak Kocaeli Elektrik Mühendisliği ile Ege Bilgisayar mühendisliğini seçmiştim. Lys de 30 bine girerek Ege Elektrik Elektroniğe yerleştim. Sizde kararlarınızı alın ve kararlarınızı uygulayın. Arada bir rehber hocanıza gidin çay için. Konuşmak iyi gelir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder